NOSSAS REDES

ACRE

Undoing the ‘deep state’ means Trump would undo over a century of progress in building a federal government for the people and not just for rich white men

PUBLICADO

em

If elected, Donald Trump has vowed to demolish what he calls the “deep state” – a conspiratorial term for the American federal bureaucracy. A second Trump administration, running mate JD Vance has said, should fire thousands of civil servants and replace them with MAGA loyalists.

Trump has said he would tap the billionare Elon Musk as the hatchet man to lead his proposed government commission on “efficiency” in government.

Compared with the other fireworks of the campaign – like Trump’s promise to criminally prosecute his political rivals and suppress news organizations – threats to gut the United States’ vast federal bureaucracy don’t get much attention. But doing so is a big a threat to democracy.

For years, conservatives have claimed that taking power from government agencies gives it back to the people. Yet while it might seem counterintuitive, Americans actually exercise their sovereignty through the administrative state.

The American administrative state was established almost 100 years ago by President Franklin Delano Roosevelt. As a historian of American democracy, I think it’s valuable to remember what the old deal looked like while Trump rails against the New Deal.

The Gilded Age

Around 1900, America was not really democratic. The federal government did not rule by the consent of the governed. As historian Heather Cox Richardson recently argued, the American government was an oligarchy.

Millions of working-class Slavs, Jews, Italians, Asians and Scotch-Irish Appalachians toiled mercilessly in death-trap sweatshops, suffocating mines and fiery steel mills. Cotton farmers in the Black Belt lived like peons.

These people were America’s “other half,” as the social reformer Jacob Riis called them in 1890. And they were effectively excluded from the social contract.

Meanwhile, for rich white men like Andrew Carnegie and John D. Rockefeller it was, as Mark Twain quipped, a “Gilded Age.” Robber barons ran their industrial empires with impunity.

When their employees tried to organize or protest, industrialists got sheriffs and police to suppress them. Or they hired private armies of “detectives,” like the Pinkertons, as Carnegie did when steelworkers struck in Homestead, Pennsylvania.

Governors called in the National Guard, as Ephraim Morgan did in 1921 to suppress a labor dispute in West Virginia. Sometimes, it was the regular Army, as in 1919, when soldiers from Camp Pike propped up the peonage system of tenant farming by indiscriminately machine-gunning Black farmers hiding in the woods outside Elaine, Arkansas.

People line up to identify the bodies after a fire in 1911 at the Triangle Shirtwaist Company in New York City killed 146 workers. The disaster drew attention to poor working conditions in the city’s sweatshops.
Hulton Archive/Getty Images

‘We stand at Armageddon’

Forced by popular clamor, Congress decided to act.

It created the Interstate Commerce Commission in 1887 and told its commissioners to compel railroads, which were gouging some customers and favoring others, to charge fair rates to everyone.

This was the start of federal regulation.

In 1895, the New York Legislature passed the Bakeshop Act, making it illegal to force an employee to work more than 10 hours a day or 60 hours a week.

The Supreme Court, however, was still friendly to business. In its 1905 decision in Lochner v. New York, the court ruled against the Bakeshop Act. No one could regulate the workday or work week. The decision stripped Congress and state legislatures of their nascent regulatory powers. That enraged President Teddy Roosevelt.

“(T)he right of the people to rule,” Roosevelt later thundered, had been usurped by the corporations. With apocalyptic fury he predicted, “We stand at Armageddon!”

That was in 1912. The Lochner era, as historians call this period when workers and the public had few protections from exploitative businesses, lasted another 20 years.

Then, in 1929, the U.S. economy collapsed.

One-quarter of Americans had no work. Starving and desperate migrants wandered across the country. An army of veterans marched on Washington.

The apocalyptic misery of the Great Depression finally made American oligarchy untenable.

Liberal democracy

In 1932, the people rewrote the social contract: They elected Franklin Delano Roosevelt and his New Deal in a landslide.

It was, in essence, a revolution. After nearly 60 years of corporate domination, the 1932 election would “return America to its own people,” to use Roosevelt’s words.

Of course, it was not really a “return.” In the precorporation world, most Americans – notably women and Black people – couldn’t participate in their own government. But 1932 was a giant step toward democracy. And the great innovation that would usher in this modern, liberal democracy was the administrative state: a meritocracy of career civil servants dedicated to carrying out the law.

Have you ever wondered why a green light means “go” in every state? In 1935, the Bureau of Public Roads – now the Federal Highway Administration – wrote and enforced its first Manual on Uniform Traffic Control Devices for Streets and Highways.

That’s the administrative state in action. It’s how 122 million people cooperated to make complex, modern society work – without surrendering their sovereignty to some dictator like Benito Mussolini or Josef Stalin.

Dozens of men walk along trail in a forest.
Civilian Conservation Corps recruits arrive to set up a reforestation work camp at Fort Valley, Va., on April 18, 1933.
Photo by New York Times Co./Getty Images

But the Supreme Court kept striking down New Deal laws and regulations.

After a massive electoral victory in 1936, FDR threatened to “pack” the court by raising the number of justices from nine to 15. Finally, the court relented. In a 5-4 decision, it allowed the state of Washington’s Industrial Welfare Committee to establish a minimum wage – $14.50 for a 48-hour work week.

Most history textbooks don’t mention this milestone, but that’s when liberal democracy was secured.

To be sure, it would take almost 30 more years before the Civil Rights Acts of the 1960s brought democracy to the Jim Crow South. But even that victory depended on the Justice Department’s power to regulate elections in historically white supremacist states.

The administrative state has been protecting the rights of ordinary Americans and executing the sovereignty of the people for the past 87 years.

Who grounded Boeing airplanes when a door blew off a 737 in midflight? It was civil servants in the Federal Aviation Administration, a government agency founded by Congress in 1958 “to regulate civil aviation.”

Why does the U.S. have cleaner air and water today than it did in the 1960s? Because in 1970, Congress passed the Clean Air Act, and a new Environmental Protection Agency was empowered to write and perpetually rewrite regulations that execute Congress’ antipollution laws.

The alternative

This system produces the occasional injustice or overreach.

A farmer’s puddling acre, for example, might be overregulated as a “wetland.” A fishing company might be ordered to maintain a government-appointed herring counter at a cost of $710 a day.

But gutting regulatory agencies and replacing a meritocratic bureaucracy with MAGA loyalists won’t help small farmers or family-owned fishing boats. It will empower big corporations to pollute, exploit their workers, price-gouge customers, cut corners on safety – and to corrupt the political system.

It’s also illegal. Congress has deliberately protected those bureaucrats from the volatility of presidential politics.

Unlike presidential appointees, who serve at the pleasure of the president, civil servants work for the people. They are empowered by Congress, and the president cannot fire them. At least for now.

Leia Mais

Advertisement
Comentários

Warning: Undefined variable $user_ID in /home/u824415267/domains/acre.com.br/public_html/wp-content/themes/zox-news/comments.php on line 48

You must be logged in to post a comment Login

Comente aqui

ACRE

Ufac promove ação de prevenção à saúde da mulher durante o Outubro Rosa — Universidade Federal do Acre

PUBLICADO

em

Ufac promove ação de prevenção à saúde da mulher durante o Outubro Rosa — Universidade Federal do Acre

A Ufac, por meio da Pró-Reitoria de Desenvolvimento e Gestão de Pessoas (Progep) e da Diretoria de Saúde e Qualidade de Vida (DSQV), realizou nesta sexta-feira, 16, no estacionamento H (bloco de Medicina) do campus-sede, uma ação de prevenção e cuidado à saúde da mulher em alusão à campanha Outubro Rosa. Com o tema “A rotina pode esperar um pouco. Cuidar de você também é prioridade”, a iniciativa disponibilizou exames preventivos do colo do útero (PCCU) e testes rápidos para toda a comunidade acadêmica.

A diretora de Saúde e Qualidade de Vida da Ufac, Ane Kelly Severino Salvino, destacou a importância de facilitar o atendimento no próprio ambiente de trabalho para servidoras e terceirizadas. “A ideia é que elas parem por um momento, deixem o trabalho um pouquinho de lado e passem a se cuidar. Oferecer essa facilidade é muito gratificante”, afirmou. Ela ressaltou ainda as parcerias com a Uninorte, o sindicato e a Residência em Enfermagem Obstétrica para ampliar a ação.

A coordenadora de Vigilância à Saúde do Servidor, Priscila Miranda, ressaltou a importância de uma abordagem integral da saúde feminina e chamou a atenção para a sobrecarga da rotina das mulheres. “Trazemos esse olhar para mostrar que a mulher precisa se conscientizar sobre a prioridade de cuidar de si mesma e de sua saúde física e mental, não apenas no Outubro Rosa. Trazer esses exames para dentro da universidade dá a elas o tempo necessário para o autocuidado”, pontuou.

Conscientização e prevenção

Durante a ação, residentes do programa de Enfermagem Obstétrica da Ufac atuaram no acolhimento e na orientação das mulheres atendidas, reforçando a importância da prevenção do câncer do colo do útero, apontado como o segundo tipo com maior mortalidade feminina no mundo.

A enfermeira residente Francisca da Silva enfatizou que a campanha é um momento estratégico de mobilização. “Nós temos todos os 12 meses do ano para orientar, mas o mês de outubro é quando toda a rede intensifica ações para chamar as mulheres a realizarem seus exames o quanto antes”, ressaltou.

A enfermeira residente Vitória Amorim alertou que o câncer do colo do útero é assintomático no início, mas pode ser prevenido por meio do rastreamento e do tratamento de lesões precursoras. “Com o rastreamento periódico pelo PCCU, é possível diagnosticar e tratar lesões pré-cancerígenas anos antes que a doença se desenvolva. Por isso, promover essa educação em saúde no campus é vital para estimular o cuidado rotineiro”, explicou.

A iniciativa contou com a parceria do programa de Residência em Enfermagem Obstétrica da Ufac, dos cursos de Medicina e Enfermagem da Uninorte e do sindicato da categoria, que contribuíram para o suporte técnico e o atendimento às participantes.



Leia Mais: UFAC

Continue lendo

ACRE

Ufac e SEE discutem disponibilização de produtos educacionais para professores da rede estadual — Universidade Federal do Acre

PUBLICADO

em

Ufac e SEE discutem disponibilização de produtos educacionais para professores da rede estadual — Universidade Federal do Acre

A Universidade Federal do Acre (Ufac), por meio do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (MPECIM), reuniu-se com representantes da Secretaria de Estado de Educação do Acre (SEE) na manhã desta terça-feira, 13, para discutir possibilidades de parceria para disponibilizar produtos educacionais desenvolvidos no programa de pós-graduação aos professores da rede estadual de ensino. O encontro ocorreu na sede da secretaria.

A proposta busca ampliar o acesso dos professores aos materiais produzidos no âmbito do MPECIM, contribuindo para o fortalecimento das práticas pedagógicas e da formação continuada dos docentes.

Participaram da reunião o coordenador do MPECIM, Pierre André Garcia Pires; a secretária adjunta de Ensino, Gleicicleia Gonçalves de Souza; e a assessora técnico-pedagógica da Diretoria de Ensino, Fabiany Soares Mamed.

O encontro permitiu discutir possibilidades de cooperação entre as instituições para viabilizar o acesso dos professores da rede estadual aos produtos educacionais desenvolvidos pela universidade



Leia Mais: UFAC

Continue lendo

ACRE

Ufac inaugura núcleo de apoio administrativo às coordenações de curso — Universidade Federal do Acre

PUBLICADO

em

Ufac inaugura núcleo de apoio administrativo às coordenações de curso — Universidade Federal do Acre

A Universidade Federal do Acre (Ufac) inaugurou, na manhã desta terça-feira, 13, o Núcleo Integrado de Apoio às Coordenações (NIAC), instalado na Pró-Reitoria de Graduação (Prograd). A iniciativa tem como objetivo oferecer suporte administrativo aos cursos de graduação, neste momento com atendimento prioritário a oito coordenações que estão sem servidores técnico-administrativos. A proposta prevê também o desenvolvimento de outras ações de apoio às coordenações no âmbito do núcleo. A solenidade contou com a participação do reitor Josimar Ferreira, da vice-reitora Almecina Balbino, da pró-reitora de Graduação, Danila Torres, e da pró-reitora de Desenvolvimento e Gestão de Pessoas substituta, Juliana Queirós.

O reitor destacou a importância da iniciativa para o funcionamento dos cursos e reconheceu a colaboração dos servidores envolvidos. “Quero parabenizar toda a equipe da Prograd, reconhecer o voluntariado dos nossos secretários de curso e o apoio das coordenações”, afirmou Josimar. Segundo ele, o serviço dará suporte especialmente às coordenações que estão sem secretários, mas também poderá atender aos demais coordenadores de curso.

A criação do NIAC é uma iniciativa da Prograd e da Pró-Reitoria de Desenvolvimento e Gestão de Pessoas (Prodgep), que contou também com a participação inicial do Núcleo de Registro e Controle Acadêmico (Nurca). O espaço foi organizado nas instalações da Prograd para facilitar o acompanhamento das atividades e o apoio aos servidores.

Segundo a pró-reitora Danila Torres, a proposta surgiu da necessidade de atender coordenações que enfrentam dificuldades na execução das atividades administrativas. Algumas delas estão há mais de oito meses sem servidores técnicos, deixando os coordenadores responsáveis também pelas rotinas administrativas. “A gente vai tentar apoiar as coordenações naquilo que elas precisam”, explicou.

O núcleo funciona por meio de uma escala de revezamento de servidores técnico-administrativos de outras coordenações. Atualmente, sete profissionais participam voluntariamente da iniciativa, com autorização das chefias imediatas, dedicando dois dias por semana ao atendimento compartilhado, sem deixar suas atividades nas unidades de origem.

A meta é ampliar a equipe para dez servidores, permitindo a presença de dois profissionais no turno da manhã e dois à tarde. “O serviço deles é padrão, é comum, então não tem um técnico para uma coordenação. Todos trabalham em todas essas oito coordenações”, explicou Danila.

Entre as primeiras demandas do NIAC está o lançamento das ofertas de disciplinas do semestre letivo 2026.2 no sistema acadêmico, considerando o início das solicitações de matrícula pelos estudantes nesta quinta-feira, 15. A medida busca assegurar o andamento dos procedimentos acadêmicos nas coordenações que não dispõem de técnicos para executar essas atividades.

Além do atendimento inicial às oito coordenações, a proposta é ampliar gradualmente a atuação do núcleo para oferecer suporte às demais unidades acadêmicas, incluindo o auxílio a novos coordenadores nas rotinas administrativas dos cursos e o desenvolvimento de outras ações de apoio às coordenações.



Leia Mais: UFAC

Continue lendo

MAIS LIDAS